146405
Książka
W koszyku
Przemoc wobec dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym / Rita Grochocińska. - Dodruk do wydania I - Gdańsk : Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2000. - 135, [1] strona, 9 stron tablic : ilustracje ; 21 cm.
Problematyka przemocy wobec dziecka, szczególnie w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, należy do zagadnień o dużym znaczeniu indywidualnym i społecznym , a jednocześnie mało zbadanych. Zjawisko to staje się coraz bardziej niepokojące i wymaga podjęcia stosownych badań. Problematykę tę podjęła Rita Grochocińska w swojej książce. Autorka rozpatruje dwa aspekty przemocy. Po pierwsze - dlaczego przemoc silniejszych skierowana jest na słabszych oraz dlaczego agresja „wyładowywana” jest także na dzieciach. Po drugie - jakie skutki przemoc ta wywołuje w osobowości dzieci oraz później w życiu dorosłym. Rita Grochocińska zajmuje się głównie tym drugim aspektem.
Uwarunkowania psychologiczne występowania agresji wobec dziecka nie są jednak potraktowane tylko teoretycznie. Niektóre aspekty tych uwarunkowań, takie jak kultura pedagogiczna rodziców, ich wykształcenie czy sytuacja bytowa w domu, mogą być rozpoznawane, a nawet badane przez pedagogów, co znajduje wyraz w rozdziałach II i III, w których prezentowane są badania własne autorki. Dotyczą one takich zagadnień jak : 1. Rozmiary, rodzaje i nasilenie przemocy wobec dziecka w zależności od źródła, płci krzywdzicieli i płci krzywdzonego dziecka; 2. Potrzeby, dążenia i poczucie więzi emocjonalnej dzieci z osobam i stosującymi wobec nich przemoc; 3. Przystosowanie dziecka do przedszkola i szkoły.
Status dostępności:
Tarnów wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 92 401 (1 egz.)
Dąbrowa Tarnowska wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 36 704 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliografia na stronach 132-135.
Adnotacja wyjaśniająca lub analiza wskazująca
Analiza literatury przedmiotu dot. przemocy wobec dziecka. Przedstawienie i omówienie wyników badań własnych przeprowadzonych w l. 1995-97 w przedszkolach i szkołach Gdańska. Celem badań było określenie rodzajów stosowanej przemocy wobec dzieci, jej źródeł oraz konsekwencji psychospołecznych (stosowanie przemocy przez dziecko, trudności w przystosowaniu się do przedszkola i szkoły) w oczach dziecka. Przemoc seksualna nie była przedmiotem badań.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej